Dota 2

Žanr Dota 2 igre naziva se MOBA – Mulitplayer Online Battle Arena. U igri se nalaze 2 tima od po pet igrača, kojima je cilj srušiti protivničku glavnu građevinu – “Ancient”, a ujedno i da odbrane svoj Ancient, samim tim i naziv igre je Defense of the Ancients. Trenutno se u igri nalazi 120 heroja koji igrači mogu da izaberu koji su podeljeni na 2 uloge u timu – core i support. Svaki heroj ima svoje prednosti i mane, pogotovu u odnosu na saigrače gde je moguća sinergija i protivnike gde je moguće kontriranje. Heroji se biraju u pick fazi i svaki heroj može biti samo jednom izabran, što znači da isti heroj ne može biti u dva tima.

Početna verzija igre je razvijana kao mod mapa za Warcraft 3 još 2004. godine. Glavni developer mape bio je IceFrog koji zajedno sa Valve-om najavljuje Dota 2 igru u beta verziji 2011. godine u Kelnu organizujući turnir sa najvećom nagradom u istoriji e-sporta – milion dolara za pobednika.

Gameplay

Dota 2 je jedna mapa, teren je uvek isti u svakoj partiji. Mapa je podeljena na 3 linije, 2 strane i neutralni deo koji se naziva šuma. Na početku partije igrači zauzimaju sve linije.

Dok igrači kontrolišu svoje heroje, AI minioni koji se nazivaju kripovi se stvaraju na svakoj liniji u intervalima od 30 sekundi. Svaka linija ima po 3 kule (tower) i moraju se redom uništavati kako bi se stiglo do protivničkog Ancienta. Ispred Ancienta postoje 2 kule koje takođe moraju biti uništene kako bi se Ancient uopšte mogao udariti.

Tokom partije svaki igrač mora da kupuje određene iteme za svog heroja kako bi ostao relevantan u meču. Postoje itemi koji će pomoći u izvršavanju vaših sposobnosti, ali postoje itemi koji služe kao kontra protivnicima. Vremenom će igrač spajati početne iteme u nove prateći recepte. Takođe tokom partije igračev heroj će se unapređivati i dobijati nove moći, na igraču je da odredi u koju će moć uložiti poene nakon svakog novog levela. Sve ovo dovodi do jedne velike kompleksnosti igre koja daje ogroman broj mogućnosti gledajući tzv. Item Build i Spell Build.

Itemi se kupuju goldom, a leveli (nove moći) se dobijaju u odnosu na experience, i jedno i drugo se dobija ubijanjem kripova ili učestvovanjem u ubijanju protivničkih heroja. Ovo je donekle i standard za MOBA žanr. Dok neke igre ne zahtevaju od igrača da napravi završni udarac nad kripovima, Dota ima last hit koncept kao i deny mogućnost. Dakle potrebno je da igrač zada završni udarac, a svoje kripove koji imaju manje od 50% helta je moguće udariti, ali opet potrebno je izvršiti last hit kako bi se izvršio deny. Uspešan deny čini da protivnik ne može da zaradi golde, i da dobije manje experience-a. Deny je takođe moguć na towere kada imaju manje od 10% helta, takođe i druge saigrače je moguće ubiti ako imaju manje od 25% helta a na njima je neki damage-over-time koji ima šansu da ih ubije. Za celu ovu mehaniku je potrebno dosta vremena kako bi se usavršila, jer svaki heroj ima različitu animaciju za napad, onda treba uzeti u obzir da kada pokušavate da napravite last hit na liniji, protivnik će pokušavati da napravi deny, samim tim treba znati kako funkcioniše animacija vašeg heroja u odnosu na datog protivničkog u tom trenutku, plus potrebno je znati određene stavke kao što su armor i damage heroja u odnosu na druge. Sve ovo doprinosi na tome da vas igra nagrađuje ako imate veštinu i dodaje na dinamici igre.

Igrači treba da reaguju i da se prilagođavaju na date trenutke, jer ni jedna partija Dote nikad neće biti ista.
Ovo je verovatno najteži, i najlepši deo igre.

Toliko mogućnosti se pruža igraču u svakom trenutku i dok neke igre imaju određene ustaljene staze kako bi trebale da se igraju, Dota nikad ne može da bude ista. Sve se gleda u odnosu na dat trenutak pa i same strategije i taktike igre. Ako se taktika jedng tima zasniva na push taktici a u datom trenutku je u zaostatku, mora da sačeka grešku protivnika. Ako protivnički tim ima previše magic damage-a u svojoj kompoziciji, prioritet vašeg tima se menja u magic resistance iteme.

Sa druge strane kad je partija loša, onda je stvarno loša. Generalno multiplayer igre sa određenim PvP ranking sistemom nekad čine da se igrači svađaju, ali u Doti to zna da ode do jako nepodnošljivih partija. Možete steći nove prijatelje preko igre, a možete i izgubiti prijatelje. Često ćete biti u partijama za koje znate da ne postoji šansa da se pobedi, a partija će trajati još nekih 30 minuta najverovatnije. Tih 30 minuta zna da se pretvori u agoniju jer u Doti ne postoji forfeit sistem.

Takođe ovo je jedan od razloga zašto je Dota zastrašujuća za nove igrače. Igra je jako kompleksna, još ako imate u timu neke toksične saigrače koji nemaju strpljenja ili jednostavno saigrače koji uvek krive druge za svoje greške, možete da očekujete uvrede preko mikrofona i to uglavnom sa ruskim akcentom. Doduše postoji deo igrača koji će vam pomoći i dati savet ako ste novi u igri. Postoje takozvani hero buildovi napravljeni od strane drugih igrača koji vam mogu pomoći tokom partije kako da se bolje odlučite za iteme i spellove na vašem heroju. Novim igračima je najbtinije da nauče da prave selekciju i trude se da zadrže pozitivan stav.

Opet, važno je napomenuti da je srž ove igre upravo njen community koji je bio tu još od doba Warcaft 3. Koliko bude aktivan community, toliko će i sama igra biti aktivna. Time je akcenat dat i na to da igra koliko god da je zanimljiva za igranje, bude zanimljiva i za gledanje. Samim tim postoje mogućnosti praćenja igre vaših prijatelja, kao i profesionalnih turnira direktno iz same igre. Nagradni fond za najveći turnir u Doti je uglavnom nastao crowdfunding-om samih igrača i ovaj fond je najveći za sve igrice. Može se reći da je community jako raznolik.

GUI

Početni meni u igri je napravljen da izgleda savremeno i uglavnom su elementi početnog menija poređani u gornji deo ekrana gde je sadržaj trenutnog dela menija u ostalih 90% ekrana. Mislim da nema potrebe objašnjavati ovaj deo GUI-a jer je jako jednostavan i intuitivan.

U patchu 7.00 promenjen je ceo HUD sistem. Uprošćen je maksimalno a opet pruža sve potrebne informacije igraču, tako da je igraču veća vidljivost same igre. Na sledećoj slici će biti definisani elementi HUD-a, a potom će biti reči o svakom delu.

Menu

Ovaj deo omogućava igraču da se vrati na početni meni, a ujedno mu omogućava i pristup opcijama iz igre kako bi igrač mogao da brzo promeni neka podešavanja, ako je potrebno, a da ne izgubi mnogo vremena.

Score info

Ovaj deo govori o igračevom učinku u partiji. Prikazuje broj ubistava, asistencija i smrti, a ujedno i broj ubijenih kripova.

Top Bar

Jedan jako važan deo GUI-a koji u sredini pruža igraču pregled trenutnog vremena u igri. A sa strane se nalaze ikonice heroja od drugih igrača. Moguće je videti da li je neki igrač trenutno mrtav i ispod njegove ikonice će stajati timer, takođe ispod saigrača se nalazi romb koji označava status “ultimate” moći. Zeleno ako je ready, plavo ako je saigrač bez dovoljno mane (energija za moć) i bezbojan ako je na cooldownu.

Event info

Nalazi se sa leve strane i govori o važnijim događajima tokom igre. Kao npr. kada neko sruši tower, neko nekoga ubije ili neki tim ubije Roshana.

Minimap

Nalazi se u donjem levom uglu (moguće je staviti na desni) i prikazuje igraču gde se nalaze saigrači i neprijatelji koji su u nečijem vidokrugu. Postoji mogućnost pingovanja drugim saigračima. Ovo je brzo oglašavanje koje saigračima možete reći gde da krenu ili odakle im dolaze neprijatelji. Moguće je malo modifikovati i uvećati/smanjiti minimapu.

Hero panel i buff status

Verovatno najbitniji deo GUI-a. Sa leve strane se nalazi slika igračevog heroja i koji je level, zatim do toga se nalaze informacije o trenutnim atributima heroja (damage, armor itd.). U sredini hero panela se nalaze informacije o moćima kao i health/mana bar ispod njih. Sa desne strane se nalazi inventory, a iznad panela se nalaze statusi o buff-ovima. Zanimljiv je prikaz ovoga jer na kružnu ikonicu buff-a stoji zeleni okvir, dok za debuff idi crveni okvir. Trajanje buffova/debuffova se prikazuje tako što se vremenom gubi ovaj okvir.

Shop/gold info

Ovaj deo HUD-a služi da igraču pokaže koliko trenutno ima golda, a može i da otvori shop klikom na ovaj deo, doduše većina igrača ima prečicu za otvaranje shopa. Postoji mogućnost takozvanog Quick Buy sistema, gde igrač kada ima vremena može iz shopa da prebaci neki sledeći item ka kome ide i čim bude imao dovoljno golda za njega – dobija zvučno obaveštenje i može da kupi taj item na prečicu.

New item

Ovo je sličan deo kao event info. Govori igraču kada su saigrači kupili neki veći item. Obično timovi žele da iskoriste taj moment prednosti da bi napali.

Net graph

Kao što i samo ime govori, služi za informacije o mreži. Ovde igrač može da vidi svoj lag, packet loss kao i FPS u igri.

Zaključak

Teško je oceniti ovu igru, jer svaka partija je posebna priča za sebe i može se gledati na nju kao na zasebnu igru, malte ne. Ni jedna igra nije podržala ovoliko raznolikosti i prilike igračima, a s druge strane ni u jednoj igri nećete videti ovoliko balans pečeva i truda od strane developera. Ni jedna igra vas neće nagraditi za trud i za veštinu koliko ova, takođe ni jedna igra vas neće učiniti toliko isfrustriranim koliko ova.

Uzimajući sve u obzir kao i gore pomenuto ocenjivanje korisnika moglo bi da se opiše igra jednom rečenicom.

Dota 2 je najbolja i najgora igra u isto vreme.

Tags from the story
,
More from Milan Radeljić